آموزش

انواع بیل مکانیکی

انواع بیل مکانیکی و کاربرد آنها

بیل مکانیکی (به انگلیسی: Excavator) از ماشین‌ آلات سنگین عمرانی و راهسازی است که شامل بازوهای مفصلی (دکل و استیک)، باکت و کابین گردان (فیرو) در قسمت بالای بیل مکانیکی و زنجیر یا  لاستیکی در پایین می‌باشد. این ماشین نوع پیشرفته و به روز بیل‌های بخار قدیمی است. از قابلیت‌های ماشین آلات بیل مکانیکی می‌توان به نصب چکش (پیکور) و نصب مته، سنگ جت، قیچی فلزبر، چنگک، گراپ و دیگر وسائل اشاره کرد.

نصب چکش هیدرولیکی یا پنوماتیک به جای باکت بر روی بیل مکانیکی، این امکان را فراهم می آورد که سطوح سفت یا بتونی و سنگ هائی با حجم و اندازه بالا را که بنا به  نمی‌توان با مواد منفجره یا کمپرسور تخریب نمود، به‌ وسیله بیل مکانیکی که بر روی آن چکش نصب شده است تخریب نمود.

توضیح اینکه به دلیل حجم کم باکت و هزینه‌های بالای نگهداری، برای خاک‌های نرم و با حجم زیاد بهتر است از  لودر استفاده شود ، اما در کارهای شهری استفاده از لودر به صرفه نیست (به دلیل احتمال تخریب و رانش زمین و دیوارها و آسیب به ساختمان‌های اطراف)، که این مورد باعث برتری بیل مکانیکی نسبت به لودر می‌شود.

در مقاله زیر هفت مدل مختلف از بیل مکانیکی از نظر ساختار و کاربرد مورد بررسی قرار می گیرد بدیهی است که تنوع بیل مکانیکی های مورد استفاده بیبشتر از هفت مدل است ولی در این مقاله به همین هفت مدل اکتفا می گردد.

هنگامی که نیاز به بلند کردن و جابجائی مقادیر زیادی خاک یا سنگ دارید، یک بیل مکانیکی در آن محل ضروری است. بیل مکانیکی وسایل نقلیه خاکی محبوبی هستند که دارای باکت، بازو، کابین چرخان و زنجیرهای متحرک هستند. این قطعات قدرت حفاری و تحرک فوق العاده ای را ارائه می دهند و به این تجهیزات سنگین اجازه می دهند تا عملکردهای مختلفی را انجام دهند، از حفر گودال و شکستن بتنها تا برداشتن خاک و سنگ  زباله و حفاری معادن.

بیل مکانیکی زنجیری

بیل مکانیکی چرخ دار (لاستیکی)

بیل مکانیکی دراگ لاین

بیل مکانیکی مکنده

بیل مکانیکی اسکید

بیل مکانیکی با بازوی طویل

مینی بیل مکانیکی

بیل مکانیکی شناور

 

بیل مکانیکی برای چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟ بیل مکانیکی برای انواع نیازهای شهری پیمانکاری و صنعتی از جمله معدن، راه سازی، ساخت و ساز ساختمان و تخریب استفاده می شود.

انواع مختلفی از بیل مکانیکی وجود دارد – ماشین های کوچکتر عملیات حفاری و کندن را انجام می دهند، در حالی که بیل های بزرگتر ابزارهای مختلفی برای پروژه های سنگین و عظیم دارند. هنگام اجاره و استفاده از  بیل مکانیکی، باید اندازه و سرعت و توان آنها و همچنین شرایط محل کار، مانند مقدار فضا و نوع خاک و سایر امکانات محیط را در نظر بگیرید.

متداول ترین انواع بیل مکانیکی عبارتند از: بیل مکانیکی زنجیری، دراگ لاین، مکش، فرمان اسکید و بیل مکانیکی. در ادامه در مورد هر نوع بیل مکانیکی و کاری که هر کدام بهترین استفاده را برای آن استفاده می شود، خواهیم پرداخت.

بیل مکانیکی زنجیری

بیل مکانیکی زنجیری

شاسی مخزن مانند با سیستم حرکت زنجیری موارد استفاده: معدن، حفر سنگر، ​​درجه بندی منظره
بر خلاف دیگر بیل مکانیکی های بزرگ که روی چرخ کار می کنند، بیل مکانیکی زنجیری روی دو مسیر بزرگ بی پایان  زنجیر کار می کنند و برای کارهای معدنی و کارهای سنگین ساختمانی بهینه هستند. این بیل مکانیکی که به عنوان بیل مکانیکی فشرده نیز شناخته می شود، از سیستمهای  قدرت هیدرولیک برای بلند کردن آوارهای سنگین و خاک استفاده می کند.

سیستم چرخ زنجیری به آنها اجازه می دهد تا با خطر کمتری به پایین حرکت کنند و از تپه ها بالا بروند و آنها را برای درجه بندی مناطق تپه ای و محوطه سازی زمین های ناهموار و سخت مناسب می کند. در حالی که کندتر از سایر بیل مکانیکی ها حرکت می کنند بیل مکانیکی های زنجیری تعادل، انعطاف پذیری و پایداری بیشتری را به طور کلی ارائه می دهند.

مزایا: ایجاد تعادل و ثبات بیشتر در زمین ناهموار.

معایب: کندتر از برخی بیل مکانیکی های دیگر حرکت می کنند.

بیل مکانیکی چرخ دار (لاستیکی)

بیل مکانیکی چرخ دار (لاستیکی)

چرخ هایی با پایه های اختیاری برای پایداری. موارد استفاده: پروژه های راهسازی و تخریب و حفاری های  شهری.
بیل‌های چرخدار از نظر اندازه و ظاهر شبیه به بیل مکانیکی زنجیری هستند، اما به جای زنجیر (شنی) روی چرخ‌ها کار می‌کنند. جایگزینی زنجیرها با چرخ‌ها باعث می‌شود مانور سریع‌تر و آسان‌تر آن‌ها روی بتن، آسفالت و سایر سطوح صاف انجام شود، در حالی که هنوز هم همان قدرت را ارائه می‌دهد.

از آنجایی که چرخ ها در زمین های ناهموار نسبت به بیل مکانیکی های زنجیری پایداری کمتری دارند، به همین دلیل بیل های چرخ دار معمولاً برای کارهای جاده ای و پروژه های شهری استفاده می شوند. با این حال، اپراتورها می توانند برای افزایش پایداری در هنگام انتقال بین آسفالت یا بتن و یک سطح ناهموار، از جک و تیغه استفاده نمایند.

جک و تیغه ها از اطراف بیل مکانیکی لاستیکی بیرون می آیند و بوسیله نیروی هیدرولیک بر روی سطح زمین قرار می گیرند که همین موضوع باعث ثبات بیشتر بیل مکانیکی لاستیکی و کاهش لرزش و جلوگیری از عدم تعادل بیل مکانیکی می گردد.

مزایا: مانور سریع و آسان روی سطوح صاف.

معایب: عملکرد ضعیف در زمین های ناهموار.

بیل مکانیکی دراگ لاین

بیل مکانیکی دراگ لاین

طناب بالابر منحصر به فرد و سیستم دراگلین.

موارد استفاده: کار در محیط های آبی مانند کناره رودخانه ها ، حفاری جاده.
بیل مکانیکی دراگلین یک بیل مکانیکی بزرگ است که با روشی متفاوتی کار می کند. این تجهیزات از یک سیستم طناب فلزی جهت  بالابر استفاده می کند که از طریق یک جفت بالابر به یک سطل (باکت) متصل می شود. طرف دیگر  باکت به کشنده ای که از باکت به کابین کشیده می شود، متصل می شود. طناب بالابر باکت را بالا و پایین می آورد در حالی که کشنده باکت را به سمت راننده (کابین) می کشد.

با توجه به وزن و ابعاد بالای بیل مکانیکی های دراگ لاین اغلب آنها در محل عملیات مونتاژ می شوند. سیستم منحصر به فرد این نوع بیل مکانیکی معمولا معادن و در پروژه های مهندسی عمران در مقیاس بزرگ مانند کانال کشی ها  استفاده می شود.

مزایا: سیستم دراگ لاین برای حفاری در محیط های آبی.

معایب: وزن و اندازه آن را برای کارهای کوچکتر غیر عملی می کند.

بیل مکانیکی مکنده (خلاء)

بیل مکانیکی مکنده (خلاء)

وسیله نقلیه چرخدار (لاستیکی) با خلاء فشار هوای بالا و جت های آب.

موارد استفاده: پروژه های زیرزمینی، پروژه های حفاری ظریف، پاکسازی آوار.
بیل مکانیکی مکنده (خلاء) که به عنوان بیل مکانیکی خلاء نیز شناخته می شود، دارای یک لوله مکش است که می تواند تا 400 اسب بخار قدرت تولید کند. بیل مکانیکی ابتدا یک فشار آب بالا (جت) را آزاد می کند تا زمین را خیس و و شل کند.

این لوله که دارای دندانه های تیز در لبه است، سپس خلاء ایجاد می کند که خاک و زباله را تا 200 مایل در ساعت مکش و جابجا می نماید.

بیل مکانیکی مکنده برای کاربردهای ظریف در زیر زمین ایده آل هستند، زیرا می تواند احتمال آسیب و خرابی را تا بیش از 50 درصد کاهش دهند.

مزایا: دقت بالا در هنگام کار باعث کاهش آسیب در حین کارهای ظریف می شود.

معایب: لوله های مکش (خلاء) باریک برای کاربردهای در مقیاس بزرگ غیر عملی هستند.

بیل مکانیکی اسکید (skid)

بیل مکانیکی اسکید (skid)

وسیله نقلیه چرخدار با بوم ها و سطل های (باکت) دور از راننده.

موارد استفاده: پروژه های مسکونی و شهری، از بین بردن و دفن زباله های پخش شده یا انباشته شده.
بر خلاف بیل مکانیکی استاندارد که جهت تغییر جهت چرخ خا به سمت چپ یا راست تغییر جهت می دهند بیل مکانیکی های اسکید در هنگام حرکت چرخ ها به سمت چپ یا راست تغییر جهت نمی دهند بلکه با تغییر سرعت بین چرخ های چپ و راست بیل مکانیکی اسکید تغییر جهت می دهد و همین موضوع باعث انعطاف بسیار زیاد بیل مکانیکی در مکانهای کوچک مانند کوچه ها و معادن می شود.

آنها اغلب برای حفر استخر، تمیز کردن محل کوچک، کارهای مسکونی و برداشت و جابجائی آوار استفاده می شوند.

بیل مکانیکی با بازوی طویل

بیل مکانیکی با بازوی طویل

بازوی طولانی بین 12 متر تا 30 متر.

موارد استفاده: تخریب های صنعتی، پروژه های حفاری سنگین.
همانطور که از نام آن پیداست، یک بیل مکانیکی دارای بخش های بازو و بوم طولانی تر است. این طراحی امکان عملکرد بهتر در مکان‌های صعب العبور را فراهم می‌آورد. بازوی طویل بیل مکانیکی می تواند به صورت افقی به بیش از 30 متر برسد.

این بیل‌های مکانیکی برای پروژه‌های تخریب مانند تخریب سازها و شکستن دیواره‌ها بر روی بدنه‌ها بهترین استفاده را دارند. برای انجام کارهای اضافی مانند برش، خرد کردن و برش، می توان تجهیزات مختلفی را به بازو متصل کرد.

مزایا: بازوی طویل برای مکان های صعب العبور و دور از دسترس و پروژه های تخریب بسیار مناسب می باشند.

معایب: استفاده از بیل مکانیکی های با بازوی طویل  در فضاهای کوچک و تنگ مشکل است.

مینی بیل مکانیکی

مینی بیل

فرم فشرده بیل مکانیکی زنجیری یا لاستیکی با قابلیت چرخش 180 درجه.

موارد استفاده: مکان های کاری کوچک و ظریف و باریک حاوی موانع.+
در سال‌های اخیر، پیمانکاران و مهندسان بیشتری از مینی بیل‌های مکانیکی استفاده می‌کنند، نسخه کوچک‌تر و سبک‌تری از بیل مکانیکی استاندارد که می‌تواند آسیب‌های زمین را به حداقل برساند و در مکان‌های شلوغ و باریک مانند پارکینگ‌ها و فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

مینی بیل مکانیکی که به عنوان بیل مکانیکی فشرده نیز شناخته می شود، معمولاً دارای ته (پشت) کوچکتری نسبت به بیل مکانیکی های استاندارد می باشند که همین موضوع باعث چرخش راحت تر بیل مکانیکی در مکانهای کوچک می شود و همچنین احتمال آسیب به اطراف در هنگام چرخش مینی بیل مکانیکی را کاهش می دهد.

مزایا: به راحتی در فضاهای کوچک و  تنگ جا می شود و می توان از آن در داخل کوچه ها و خانه ها  مورد استفاده قرار داد.

معایب: فقط می تواند بارهای کوچکت و کم وزن را تحمل نماید.

بیل مکانیکی شناور

 

 

البته علاوه بر بیل مکانیکی های فوق مدل های دیگر از بیل مکانیکی نیز از نظر کاربرد در دسترس می باشند که در مقالات بعدی به تفضیل در مورد آنها صحبت خواهد شد.

برای خرید انواع نقشه های ماشین آلات راهسازی به لینک زیر مراجعه نمایید.

www.bil.ir

5 دیدگاه در “انواع بیل مکانیکی

  1. حمیدرضا گفت:

    عالی ممنون اطلاعات ارزشمندی بود

    1. cdhkcd گفت:

      ممنون از لطف شما

    2. cdhkcd گفت:

      سلام محبت دارید

  2. رضا گفت:

    به دنبال مقاله در مورد بیل مکانیکی می گشتم سایت شما رو پیدا کردم حالب بود

    1. cdhkcd گفت:

      سلام خوشحال شدیم کمکی هر چند ناچیز به شما بود

دیدگاهتان را بنویسید